Bakan Varank: “Elektrikli Araçlar Hızlı Şarj İstasyonu Destek Programı’yla Nisan ayına kadar 81 ilimizde 1571 şarj istasyonu kurulacak”
Bakan Varank: “Elektrikli Araçlar Hızlı Şarj İstasyonu Destek Programı’yla Nisan ayına kadar 81 ilimizde 1571 şarj istasyonu kurulacak”
ANKARA – Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, “Elektrikli araçların kullanımını yaygınlaştıracak şarj istasyonlarının kurulumu noktasında geçen sene sözünü verdiğimiz adımları attık. Uygulamaya aldığımız Elektrikli Araçlar Hızlı Şarj İstasyonu Destek Programı’yla Nisan ayına kadar 81 ilimizde 1571 şarj istasyonu kurulacak” dedi.
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, bakanlık ile bakanlığa bağlı ve ilgili kuruluşlarının 2023 yılı bütçesi, bütçe kesin hesap ve Sayıştay raporlarının görüşüldüğü Türkiye Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Kurulunda sunum yaptı. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı olarak öncelikle yapısal sıkıntılara dair tahliller üretmeye odaklandıklarını belirten Bakan Varank, “Sanayinin ulusal gelir içindeki hissesini yüzde 22,1’den yüzde 25,6’ya yükselttik. Bir yandan eser gamımız zenginleşirken, başka yandan Türk sanayicisinin yeni gelişmelere adapte olma esnekliği her geçen gün artıyor. En büyük dış ticaret ortağımız AB başta olmak üzere dünyada yaşanan talep daralmasına karşın sanayi hasılamız birinci çeyrekte yüzde 8,2, ikinci çeyrekte de yüzde 7,8 büyüyerek gelişimini sürdürdü. Tüm milletvekillerimizin gurur duyacağına inanarak söylüyorum Türkiye bugün demir-çelik, beyaz eşya, ticari araç ve düz cam üretiminde Avrupa’da birincidir. Çimento üretiminde Avrupa lideri ve dünya beşincisiyken, çimento ihracatında dünya ikincisidir. Değirmen makineleri ihracatında dünyada bir numarayız. Askeri insansız hava aracı üretiminde dünyada bir numarayız. Şu anda Avrupa’nın en teknolojik gemilerini Türkiye üretiyor. Bir vakitler ‘bitti, bitecek’ denilen gemi inşa bölümünde yılda 2 milyar dolar ihracat yapıyoruz. Makine ihracatımız 21 milyar doları yakaladı. Kağıt eserleri kesiminde ihracatımızı tam dokuz kat artırdık. Alanında Avrupa’nın en büyük kağıt fabrikasını bu yıl Söke’de açtık” ifadelerini kullandı.
“Bu yılın birinci 10 ayında 14 bin 214 yeni işletme sanayi sicil sistemine kaydolarak üretime başladı”
Türkiye’nin sanayi üretiminde yeşil dönüşümü önceleyerek dünyanın önde gelen ülkeleri ile rekabet edebilecek bir noktaya geldiğini söyleyen Varank, “Türkiye, yeşil kompleksite potansiyelinde 195 ülke ortasında altıncı sırada yer alıyor. Yani, sanayi üretiminde tüm dünyadan müspet ayrışırken, yeşil dönüşümü önceleyen sanayi politikalarımızla Güney Kore, ABD ve Japonya üzere ülkelerle rekabet edebilir hale geldik. Biraz daha somutlaştıralım. Güneş paneli üretiminde Avrupa’da birinci, dünyada dördüncüyüz. Rüzgar santrallerinin en kritik parçalarını ülkemizde üretebiliyoruz. Ürettiğimiz her 100 elektrikli otobüsten 82’sini ihraç ediyoruz. Üstelik saydığım tüm bu muvaffakiyetlerin mimarı olan girişimcilerimizin yatırım iştahı da artmaya devam ediyor. Bu yılın birinci 10 ayında 14 bin 214 yeni işletme sanayi sicil sistemine kaydolarak üretime başladı. Birebir periyotta 413,4 milyar lira sabit yatırım fiyatına sahip 10 bin 187 yatırım için teşvik evrakı düzenledik. Yalnızca organize sanayi bölgelerinde halihazırda 4 bin 870 fabrikanın inşaatı devam ediyor. Yatırım, üretim, istihdam ve ihracatı önceleyen politikalarımızla Türkiye Yüzyılı’nı ‘üretim ve katma-değer yüzyılı’ yapmak için var gücümüzle çalışmaya devam edeceğiz” diye konuştu.
“5 yıl içinde 250 milyar liranın üzerinde katma paha ve 8 bini aşkın yeni istihdam oluşacak”
Üretimde yerlileşmeyi artırıp cari açığı azaltan teknoloji odaklı sanayi hamlesi programlarının başarıyla devam ettiğini ifade eden Varank, “Makine kesiminden sonra mobilite, üretimde yapısal dönüşüm, sıhhat ve kimya alanlarında ithalat bağımlılığımızı azaltacak yatırımlara öncülük ediyoruz. Bugüne kadar aldığımız dayanak kararlarıyla 119 proje için 1,5 milyar lirası Ar-Ge olmak üzere 21 milyar liralık yatırımı harekete geçirdik. Mobilite Daveti ile ileri sürüş takviye sistemlerinden lidar teknolojilerine, Üretimde Yapısal Dönüşüm Daveti ile soğutma aygıtı kompresörlerinden sınai robotlara, sıhhat ve kimya dalında ise biyoteknolojik ilaçlardan eklem protezleri ve teşhis kitlerine kadar onlarca kritik eseri yerlileştiriyoruz. Atılım Programı kapsamında desteklediğimiz projeler tamamlandıkça 5 yıl içinde 250 milyar liranın üzerinde katma bedel ve 8 bini aşkın yeni istihdam oluşacak” dedi.
“Elektrikli Araçlar Hızlı Şarj İstasyonu Destek Programı’yla Nisan ayına kadar 81 ilimizde 1571 şarj istasyonu kurulacak”
Türkiye’nin yerli arabası TOGG hakkında bilgilendirmelerde bulunan Varank, “85 milyonun ortak gururu olan Türkiye’nin Otomobili TOGG’un Gemlik Kampüsü’nü Cumhuriyetimizin 99’uncu yıldönümünde büyük bir coşkuyla açtık. Ürettiğimiz birinci arabası bu vizyoner projenin sahibi olan Cumhurbaşkanımızla birlikte seri üretim bandından indirdik. Ben buradan Gemlik’e gelerek milletimizin bu mutluluğuna ortak olan herkese teşekkür ediyorum. TOGG; Türkiye’deki üretim altyapısının ve Türk mühendislerinin kabiliyetlerinin hangi noktalara geldiğini gösteren en hoş örneklerden biridir. Otomotiv dalını ve tedarik sanayisini kökten dönüştürme potansiyeline sahip müstesna bir projedir. Büyük bir gururla tabir etmek isterim ki TOGG’un 115 tedarikçisinden 86’sı yerlidir. Fikri mülkiyet hakları yüzde 100 bize ilişkin olduğu için bu yerlilik oranlarını çok daha üstlere taşıyabilmek yeniden bizim elimizde. Ulu milletimizin bu teknoloji mükemmeli aracı bir an evvel yollarda görmek için sabırsızlandığını da biliyoruz. Bu gayeyle elektrikli araçların kullanımını yaygınlaştıracak şarj istasyonlarının heyetimi noktasında geçen sene kelamını verdiğimiz adımları attık. Uygulamaya aldığımız Elektrikli Araçlar Süratli Şarj İstasyonu Takviye Programı’yla Nisan ayına kadar 81 ilimizde 1571 şarj istasyonu kurulacak. Biz TOGG’un doğuştan elektrikli olması gerektiğini söylerken, temelinde bir vizyon ortaya koymuştuk. Türkiye’nin elektrikli araçlar ve batarya teknolojilerinde global bir üretim üssü olabileceğini dile getirmiştik. Hamdolsun bu yolda somut çıktılar görüyoruz. Ford Otosan’ın Gölcük’teki 24,6 milyar liralık yeni yatırımıyla yılda 210 bin elektrikli araç üretilecek. Toyota, yeni nesil şarj-edilebilir hibrid otomobil ve batarya üretimi için yaklaşık 7 milyar liralık yatırımını Sakarya’da hayata geçiriyor. Cumhurbaşkanımızın imzasıyla verilen proje bazlı teşvikler sayesinde başlayan tüm bu yatırımlar, bizi ‘karbon-nötr Türkiye’ amaçlarımıza de bir adım daha yaklaştıracak” diye konuştu.
Türkiye’nin teknolojik gelişimini sadece savunma alanında geliştirmediğine dikkati çeken Bakan Varank şöyle devam etti:
“Geliştirdiğimiz teknolojilerle Türkiye, kendi savaş idare sistemiyle denizaltısından kendi torpidosunu güdüleyebileyen dört ülkeden biri oldu. Beşinci jenerasyon bir savaş uçağı olacak Ulusal Muharip uçağımızın misyon bilgisayarını muvaffakiyetle ürettik ve vaktinden evvel TUSAŞ’a teslim ettik. Bir örneğini de buraya sizlerin huzuruna getirdik. Bu oldukça stratejik teknoloji harikası görev bilgisayarında çalışan gerçek zamanlı işletim sisteminin çok çekirdekli sürümünü de yine kendi mühendislerimiz geliştirdi. Ben Milli Muharip uçağımızın uçuş bilgisayarını gururla gösterdiğimde ‘sadece savaş teknolojisine yatırım yapıyorsunuz’ diyenler çıkacaktır. Onlar için de çok özel bir ürün daha getirdim. Bakınız bu cihaz tam otomatik harici defibrilatör. Yani kalp elektro şok cihazı. ASELSAN’ın yerli bir start-up’la birlikte geliştirdiği bu eser, ani kalp durmalarına müdahalede kullanılıyor. Şu anda yurt içinde ve yurt dışında 5 bin 500 noktada bu aygıtlar muvaffakiyetle hizmet veriyor.